…och så öppnade Kronhuset portarna

Det blev inte helt oväntat fullbesatt, när Historieverket tillsammans med Higab och Göteborg Wind Orchestra  öppnade för Kulturnatta i Kronhuskvarteret.

Rikssalen där Karl X år 1659 kallade ständerna till riksdag fylls snabbt. Göteborg Wind Orchestra spelar, konstnären Eva Wirén målar.

 

Tavlan växer fram med musiken.
Eva får hjälp med målandet.

 

Modevisning i kaféet på andra våningen. Här en glimt av 1600-talets mode.

 

…och här kliver 1700-talet in.

 

I kulturnatten utanför kommer hästarna som utlovat.

 

En 1700-tals-familj blir fotograferad.

 

På vindarna demonstreras maskineri från 1600-talet.

 

I ett skrymsle väntar violinisten Thomas Lindström, för kvällen iklädd Fader Bergs skepnad. Han påstår sig vara på jakt efter Bellman, som under oklara omständigheter har försvunnit från Stockholm.

 

Fader Berg talar om tonarternas särarter, ger smakprov och tycks vara särskilt förtjust i F-moll.

 

På en annan vind skissar 1700-tals-konstnären Jonas Comba på en ny målning. (Den som hänger för dörren visar Kungsporten som den antas ha sett ut då Göteborg var en befästningsstad, omgärdad av mur och vallgrav.)

 

Med bidragande penseldrag från lite olika håll blir Eva Wiréns konstverk klart.

 

Framför Kronhuset förbereds kvällens final.

 

Eldkonstgruppen Pyrox träder fram.

 

Det brinner en eld, heter föreställningen.

 

Med detta är Kulturnatta i Kronhuskvarteret över, för denna gång,

 

Bilder: Per Sundström

 

HISTORIEVERKET
Ekonomisk Förening
©2018

 

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Facebook
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Instagram

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *